PROGRAMACIÓNS PROENS
1. Introdución (Elaborado)
Descrición
O deseño curricular da materia de Relixión Católica tivo en conta o contexto global que está a vivir a educación nas primeiras décadas do século XXI: dialogou co marco europeo de educación nas súas competencias clave de 2018 e quere integrarse no seu horizonte de 2025, deixouse interpelar pola sensibilidade dos obxectivos de desenvolvemento sostible e a cidadanía global e intercultural, e tivo en conta a oportunidade de re-imaxinar os futuros da educación priorizando o aprender a ser e a vivir con outros. Á vez, deixouse afectar polos compromisos do Pacto Educativo Global, promovido pola Igrexa católica, que subliña a centralidade da persoa nos procesos educativos, escóitaa das novas xeracións, a acollida de todas as realidades persoais e culturais, a promoción da muller, a responsabilidade da familia, a educación para unha nova política e economía e o coidado da casa común. Especialmente, o currículo de Relixión Católica ábrese ás iniciativas eclesiais da Misión 4.7, sobre a ecoloxía integral, e do Alto Comisionado para a Fraternidade Humana conformado por diversas relixións para construír a casa común e a paz mundial. Desta maneira, o ensino da relixión católica, mantendo a súa peculiaridade e a esencia do diálogo fe-cultura e fe-razón que a caracterizou na democracia, acolle os signos dos tempos e responde os desafíos da educación neste século XXI.
Currículo | CCL | CP | STEM | CD | CPSAA | CC | CE | CCEC | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OBX1 Identificar, valorar e expresar os elementos crave da dignidade e identidade persoal a través da interpretación de biografías significativas, para asumir a propia dignidade e aceptar a identidade persoal, respectar a dos outros, e desenvolver con liberdade un proxecto de vida con sentido. | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 | 1 2 3 | 1 2 3 4 | |
OBX2 Valorar a condición relacional do ser humano, desenvolvendo destrezas e actitudes sociais orientadas á xustiza e á mellora da convivencia tendo en conta o maxisterio social da Iglesia, para aprender a vivir con outros e contribuír á fraternidade universal e a sustentabilidade do planeta. | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 | 1 2 3 | 1 2 3 4 | |
OBX3 Asumir os desafíos da humanidade desde unha perspectiva inclusiva recoñecendo as necesidades individuais e sociais, discerníndoos coas claves do ¿Reino de Deus¿, para implicarse persoal e profesionalmente na transformación social e o logro do ben común. | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 | 1 2 3 | 1 2 3 4 | |
OBX4 Interpretar e admirar o patrimonio cultural nas súas diferentes expresións, recoñecendo que son portadoras de identidades e sentido, apreciando como o cristianismo se ha encarnado en manifestacións diversas, para desenvolver sentido de pertenza, participar na construción da convivencia e promover o diálogo intercultural no marco dos dereitos humanos. | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 |
M.F.53
24 April 2024, 12:14 PM
3.1. Relación de unidades didácticas (Elaborado)
Secuencia | * Título da UD | Descrición | *% Peso na materia 100 | *Nº de sesións 35 | 1º trim. | 2º trim. | 3º trim. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Cal é o maior misterio da realidade? | Cómo tomar conciencia da vida. | 12 | 5 | |||
2 | Deben dialogar e colaborar a fe e a ciencia? | Diálogo interpersonal emntre a fe e a ciencia. | 12 | 4 | |||
3 | Quén é Xesús de Nazaret | A humanidade e a divinidade. | 12 | 4 | |||
4 | Cáles son a mensaxe e a moral de Xesús? | Cultura cristiá - católica en diálogo coa diversidade cultural. | 12 | 4 | |||
5 | Dónde está presente hoxe Xesucristo? | A súa presencia no mundo actual e os sacramentos. | 12 | 4 | |||
6 | Qué é a resurrección de Xesús? | Esperanza e búsqueda actual da inmortalidade. | 12 | 4 | |||
7 | Qué son a Eucaristía e a Confirmación? | O Espírito persoal e o crecemento como persoa. | 14 | 5 | |||
8 | Cómo actua Deus na historia de Israel? | A historia da Salvación. | 14 | 5 |
Bloque B1. Relixión Católica Criterios de avaliación | UD 1 | UD 2 | UD 3 | UD 4 | UD 5 | UD 6 | UD 7 | UD 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CA1.1 - Describir e aceptar os trazos e dimensións fundamentais da identidade persoal, analizando relatos bíblicos de vocación e misión, así como outras biografías significativas. | ||||||||
CA1.2 - Identificar as características da visión bíblica sobre o ser humano, relacionándoa coa dignidade persoal, recoñecéndoa nos outros. | ||||||||
CA1.3 - Adquirir habilidades e actitudes de relación con outros, poñendo en práctica estratexias efectivas de reflexión e de comunicación, de axuda mutua, de participación e de inclusión, orientadas á mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universal. | ||||||||
CA1.4 - Desenvolver empatía e recoñecemento da diversidade persoal e social, inspirándose no ser relacional de Deus, manifestado na historia da salvación. | ||||||||
CA1.5 - Xerar actitudes de xustiza e solidariedade, respectando a diversidade e tomando conciencia da responsabilidade compartida e a común pertenza, no horizonte do Reino de Deus. | ||||||||
CA1.6 - Analizar as necesidades sociais, identificando as situacións de inxustiza, violencia e discriminación, coas súas causas, discerníndoaas segundo o proxecto do Reino de Deus, implicándose en propostas de transformación social. | ||||||||
CA1.7 - Situar e interpretar as expresións culturais e as súas linguaxes nos seus contextos históricos, apreciando a súa contribución á identidade persoal e social e aos Dereitos Humanos, facilitando a convivencia e o diálogo intercultural. | ||||||||
CA1.8 - Razoar como a fe cristiá, no presente e ao longo da historia, fíxose cultura, interpretando o patrimonio literario, artístico e cultural e valorándoo como expresión da encarnación da mensaxe cristiá en diferentes linguaxes. | ||||||||
CA1.9 - Valorar a experiencia espiritual e relixiosa como dimensión humana e social propia de todos os pobos e culturas, coñecendo a especificidade da espiritualidade xudeocristiana e doutras relixións. | ||||||||
CA1.10 - Respectar as diferentes igrexas e tradicións relixiosas, coñecendo e valorando as crenzas, ritos, símbolos e principios de cada unha delas, tendo elementos de xuízo persoal que favorezan o diálogo interrelixioso. | ||||||||
CA1.11 - Identificar a Xesucristo como núcleo esencial do cristianismo, e a Biblia como libro do Pobo de Deus, valorando as súas achegas á vida das persoas e as sociedades. | ||||||||
CA1.12 - Elaborar unha primeira síntese da fe cristiá, subliñando a súa capacidade para o diálogo entre a fe e a razón, entre a fe e a cultura, mantendo as conviccións propias con pleno respecto ás dos outros. |
Contidos | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C1.1 - Dignidade humana e proxecto persoal na visión cristiá da vida. | ||||||||
C1.1.1 - Trazos e dimensións fundamentais da vida humana en relación coa visión cristiá da persoa. | ||||||||
C1.1.2 - Relacións fundamentais da persoa: consigo mesma, cos demais, coa natureza e con Deus. | ||||||||
C1.1.3 - Relatos bíblicos e biografías sobre vocación e misión. | ||||||||
C1.1.4 - Habilidades e actitudes de escoita, empatía e expresión asertiva para unha comunicación interpersoal. | ||||||||
C1.1.5 - A espiritualidade e a experiencia relixiosa como realización humana e social. A súa relación cos sacramentos. | ||||||||
C1.1.6 - Aprecio da oración e a contemplación na tradición xudeocristiana e outras relixións como encontro coa bondade, a verdade e a beleza e posibilidade para o diálogo intercultural e interrelixioso. | ||||||||
C1.2 - Cosmovisión, identidade cristiá e expresión cultural. | ||||||||
C1.2.1 - A Biblia, Palabra de Deus en palabras humanas que narra a relación entre Deus e o seu Pobo, a súa composición e xéneros literarios. | ||||||||
C1.2.2 - As claves bíblicas de Alianza, Pobo, e Historia na comprensión da dimensión creatural e relacional da persoa e as súas consecuencias. | ||||||||
C1.2.3 - Xesucristo, revelación plena de Deus e acontecemento e salvación para a humanidade. | ||||||||
C1.2.4 - A proposta ética e relixiosa do Reino de Deus en sociedades plurais. | ||||||||
C1.2.5 - María, Nai de Xesús e Nai da Iglesia, testemuña da fe. | ||||||||
C1.2.6 - A experiencia e as crenzas cristiás expresadas no Credo da Igrexa católica. | ||||||||
C1.2.7 - Comprensión dos símbolos e as celebracións da liturxia cristiá, dos sacramentos e da súa teoloxía. | ||||||||
C1.2.8 - Estratexias de análises de obras de contido relixioso en distintas linguaxes, apreciando a achega do cristianismo á cultura. | ||||||||
C1.3 - Corresponsables no coidado das persoas e do planeta. | ||||||||
C1.3.1 - Xesucristo e a súa relación cos grupos sociais e relixiosos da época, e a súa opción preferente polas persoas máis desfavorecidas. | ||||||||
C1.3.2 - Dinámicas persoais e sociais que dificultan ou impiden a construción do ben común, á luz do Evanxeo e da Tradición cristiá. | ||||||||
C1.3.3 - As diversas igrexas e comunidades cristiás coas súas propostas éticas para a vida en sociedade. | ||||||||
C1.3.4 - A valoración positiva da Igrexa cara á diversidade relixiosa e as súas expresións. | ||||||||
C1.3.5 - Situacións próximas de inxustiza e exclusión analizadas criticamente desde o maxisterio social da Igrexa. | ||||||||
C1.3.6 - Proxectos sociais da Igrexa ao longo da súa historia e a súa achega á inclusión social e á ecoloxía integral. |
3.3. Avaliación das unidades didácticas (Elaborado)
Criterios de avaliación | * Tipo de instrumento | * Grao mínimo de consecución | * % peso 100 |
---|---|---|---|
CA1.1 Describir e aceptar os trazos e dimensións fundamentais da identidade persoal, analizando relatos bíblicos de vocación e misión, así como outras biografías significativas. | Táboa de indicadores | Descripción e análise coherentes. | 20 |
CA1.4 Desenvolver empatía e recoñecemento da diversidade persoal e social, inspirándose no ser relacional de Deus, manifestado na historia da salvación. | Táboa de indicadores | Empatizar e recoñecer con inspiración. | 20 |
CA1.9 Valorar a experiencia espiritual e relixiosa como dimensión humana e social propia de todos os pobos e culturas, coñecendo a especificidade da espiritualidade xudeocristiana e doutras relixións. | Táboa de indicadores | Valoración da experiencia específica | 20 |
CA1.10 Respectar as diferentes igrexas e tradicións relixiosas, coñecendo e valorando as crenzas, ritos, símbolos e principios de cada unha delas, tendo elementos de xuízo persoal que favorezan o diálogo interrelixioso. | Táboa de indicadores | Valoración e favorecemento do diálogo interrelixioso. | 20 |
CA1.11 Identificar a Xesucristo como núcleo esencial do cristianismo, e a Biblia como libro do Pobo de Deus, valorando as súas achegas á vida das persoas e as sociedades. | Proba escrita | Valoración dos núcleos esenciais do cristianismo. | 20 |
Criterios de avaliación | * Tipo de instrumento | * Grao mínimo de consecución | * % peso 100 |
---|---|---|---|
CA1.1 Describir e aceptar os trazos e dimensións fundamentais da identidade persoal, analizando relatos bíblicos de vocación e misión, así como outras biografías significativas. | Táboa de indicadores | Descripción e análise das dimensións persoas cos relatos bíblicos. | 25 |
CA1.2 Identificar as características da visión bíblica sobre o ser humano, relacionándoa coa dignidade persoal, recoñecéndoa nos outros. | Táboa de indicadores | Identificación e posta en relación da visión bíblica coa dignidade propia e allea. | 25 |
CA1.3 Adquirir habilidades e actitudes de relación con outros, poñendo en práctica estratexias efectivas de reflexión e de comunicación, de axuda mutua, de participación e de inclusión, orientadas á mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universal. | Táboa de indicadores | Práctica de estratexias efectivas. | 25 |
CA1.4 Desenvolver empatía e recoñecemento da diversidade persoal e social, inspirándose no ser relacional de Deus, manifestado na historia da salvación. | Proba escrita | Recoñecer a diversidade inspirada na relación con Deus. | 25 |
Criterios de avaliación | * Tipo de instrumento | * Grao mínimo de consecución | * % peso 100 |
---|---|---|---|
CA1.2 Identificar as características da visión bíblica sobre o ser humano, relacionándoa coa dignidade persoal, recoñecéndoa nos outros. | Táboa de indicadores | Identificación das características da visión bíblica sobre o ser humano | 10 |
CA1.3 Adquirir habilidades e actitudes de relación con outros, poñendo en práctica estratexias efectivas de reflexión e de comunicación, de axuda mutua, de participación e de inclusión, orientadas á mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universal. | Táboa de indicadores | Adquisición de habilidades e actitudes de relación con outros, poñendo en práctica estratexias efectivas de reflexión e de comunicación | 10 |
CA1.4 Desenvolver empatía e recoñecemento da diversidade persoal e social, inspirándose no ser relacional de Deus, manifestado na historia da salvación. | Táboa de indicadores | Desenvolvemento de empatía e recoñecemento da diversidade persoal e social | 10 |
CA1.5 Xerar actitudes de xustiza e solidariedade, respectando a diversidade e tomando conciencia da responsabilidade compartida e a común pertenza, no horizonte do Reino de Deus. | Táboa de indicadores | Xerar actitudes de xustiza e solidariedade | 10 |
CA1.7 Situar e interpretar as expresións culturais e as súas linguaxes nos seus contextos históricos, apreciando a súa contribución á identidade persoal e social e aos Dereitos Humanos, facilitando a convivencia e o diálogo intercultural. | Táboa de indicadores | aprecio da súa contribución á identidade persoal e social e aos Dereitos Humanos | 10 |
CA1.9 Valorar a experiencia espiritual e relixiosa como dimensión humana e social propia de todos os pobos e culturas, coñecendo a especificidade da espirit |
M.F.53
24 April 2024, 12:16 PM
Criterios de avaliación | * Tipo de instrumento | * Grao mínimo de consecución | * % peso 100 |
---|---|---|---|
CA1.7 Situar e interpretar as expresións culturais e as súas linguaxes nos seus contextos históricos, apreciando a súa contribución á identidade persoal e social e aos Dereitos Humanos, facilitando a convivencia e o diálogo intercultural. | Táboa de indicadores | interpretar as expresións culturais e as súas linguaxes nos seus contextos históricos | 33 |
CA1.9 Valorar a experiencia espiritual e relixiosa como dimensión humana e social propia de todos os pobos e culturas, coñecendo a especificidade da espiritualidade xudeocristiana e doutras relixións. | Táboa de indicadores | coñecemento da especificidade da espiritualidade xudeocristiana | 33 |
CA1.11 Identificar a Xesucristo como núcleo esencial do cristianismo, e a Biblia como libro do Pobo de Deus, valorando as súas achegas á vida das persoas e as sociedades. | Proba escrita | valoración das súas achegas á vida das persoas e as sociedades. | 34 |
Criterios de avaliación | * Tipo de instrumento | * Grao mínimo de consecución | * % peso 100 |
---|---|---|---|
CA1.1 Describir e aceptar os trazos e dimensións fundamentais da identidade persoal, analizando relatos bíblicos de vocación e misión, así como outras biografías significativas. | Táboa de indicadores | analise de relatos bíblicos de vocación e misión | 10 |
CA1.2 Identificar as características da visión bíblica sobre o ser humano, relacionándoa coa dignidade persoal, recoñecéndoa nos outros. | Táboa de indicadores | identificación das características da visión bíblica sobre o ser humano | 10 |
CA1.3 Adquirir habilidades e actitudes de relación con outros, poñendo en práctica estratexias efectivas de reflexión e de comunicación, de axuda mutua, de participación e de inclusión, orientadas á mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universal. | Táboa de indicadores | mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universal | 10 |
CA1.7 Situar e interpretar as expresións culturais e as súas linguaxes nos seus contextos históricos, apreciando a súa contribución á identidade persoal e social e aos Dereitos Humanos, facilitando a convivencia e o diálogo intercultural. | Táboa de indicadores | interpretación das expresións culturais e as súas linguaxes nos seus contextos históricos | 10 |
CA1.8 Razoar como a fe cristiá, no presente e ao longo da historia, fíxose cultura, interpretando o patrimonio literario, artístico e cultural e valorándoo como expresión da encarnación da mensaxe cristiá en diferentes linguaxes. | Táboa de indicadores | interpretación do patrimonio literario, artístico e cultural | 10 |
CA1.9 Valorar a experiencia espiritual e relixiosa como dimensión humana e social propia de todos os pobos e culturas, coñecendo a especificidade da espiritualidade xudeocristiana e doutras relixións. | Táboa de indicadores | Valoración da experiencia espiritual e relixiosa como dimensión humana e social propia de todos os pobos e culturas | 10 |
CA1.11 Identificar a Xesucristo como núcleo esencial do cristianismo, e a Biblia como libro do Pobo de Deus, valorando as súas achegas á vida das persoas e as sociedades. | Táboa de indicadores | Identificación de Xesucristo como núcleo esencial do cristianismo | 10 |
CA1.12 Elaborar unha primeira síntese da fe cristiá, subliñando a súa capacidade para o diálogo entre a fe e a razón, entre a fe e a cultura, mantendo as conviccións propias con pleno respecto ás dos outros. | Proba escrita | Elaboración dunha primeira síntese da fe cristiá, subliñando a súa capacidade para o diálogo entre a fe e a razón e a cultura | 30 |
Criterios de avaliación | * Tipo de instrumento | * Grao mínimo de consecución | * % peso 100 |
---|---|---|---|
CA1.3 Adquirir habilidades e actitudes de relación con outros, poñendo en práctica estratexias efectivas de reflexión e de comunicación, de axuda mutua, de participación e de inclusión, orientadas á mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universal. | Táboa de indicadores | axuda mutua, participación e de inclusión orientadas á mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universa | 33 |
CA1.8 Razoar como a fe cristiá, no presente e ao longo da historia, fíxose cultura, interpretando o patrimonio literario, artístico e cultural e valorándoo como expresión da encarnación da mensaxe cristiá en diferentes linguaxes. | Táboa de indicadores | Razoarmento como a fe cristiá, no presente e ao longo da historia, faise cultura | 33 |
CA1.12 Elaborar unha primeira síntese da fe cristiá, subliñando a súa capacidade para o diálogo entre a fe e a razón, entre a fe e a cultura, mantendo as conviccións propias con pleno respecto ás dos outros. | Proba escrita | Elaboración dunha primeira síntese da fe cristiá | 34 |
Criterios de avaliación | * Tipo de instrumento | * Grao mínimo de consecución | * % peso 100 |
---|---|---|---|
CA1.2 Identificar as características da visión bíblica sobre o ser humano, relacionándoa coa dignidade persoal, recoñecéndoa nos outros. | Táboa de indicadores | Identificación das características da visión bíblica sobre o ser humano | 15 |
CA1.3 Adquirir habilidades e actitudes de relación con outros, poñendo en práctica estratexias efectivas de reflexión e de comunicación, de axuda mutua, de participación e de inclusión, orientadas á mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universal. | Táboa de indicadores | Adquisición de habilidades e actitudes de relación con outros | 15 |
CA1.5 Xerar actitudes de xustiza e solidariedade, respectando a diversidade e tomando conciencia da responsabilidade compartida e a común pertenza, no horizonte do Reino de Deus. | Táboa de indicadores | respecto da diversidade e toma de conciencia da responsabilidade compartida | 15 |
CA1.6 Analizar as necesidades sociais, identificando as situacións de inxustiza, violencia e discriminación, coas súas causas, discerníndoaas segundo o proxecto do Reino de Deus, implicándose en propostas de transformación social. | Táboa de indicadores | Analise das necesidades sociais, identificando as situacións de inxustiza, violencia e discriminación, coas súas causas | 15 |
CA1.8 Razoar como a fe cristiá, no presente e ao longo da historia, fíxose cultura, interpretando o patrimonio literario, artístico e cultural e valorándoo como expresión da encarnación da mensaxe cristiá en diferentes linguaxes. | Táboa de indicadores | Razoamento como a fe cristiá, ao longo da historia, fíxose cultura | 15 |
CA1.11 Identificar a Xesucristo como núcleo esencial do cristianismo, e a Biblia como libro do Pobo de Deus, valorando as súas achegas á vida das persoas e as sociedades. | Proba escrita | Identificación a Xesucristo e a Biblia como núcleo esencial do cristianismo, | 25 |
Criterios de avaliación | * Tipo de instrumento | * Grao mínimo de consecución | * % peso 100 |
---|---|---|---|
CA1.3 Adquirir habilidades e actitudes de relación con outros, poñendo en práctica estratexias efectivas de reflexión e de comunicación, de axuda mutua, de participación e de inclusión, orientadas á mellora da convivencia na familia e na escola como expresión da fraternidade universal. | Táboa de indicadores | Adquisición de habilidades e actitudes de relación con outros | 15 |
CA1.5 Xerar actitudes de xustiza e solidariedade, respectando a diversidade e tomando conciencia da responsabilidade compartida e a común pertenza, no horizonte do Reino de Deus. | Táboa de indicadores | Xeración de actitudes de xustiza e solidariedade | 15 |
CA1.6 Analizar as necesidades sociais, identificando as situacións de inxustiza, violencia e discriminación, coas súas causas, discerníndoaas segundo o proxecto do Reino de Deus, implicándose en propostas de transformación social. | Táboa de indicadores | identificación das situacións de inxustiza, violencia e discriminación, coas súas causas, discerníndoaas segundo o proxecto do Reino | 15 |
CA1.8 Razoar como a fe cristiá, no presente e ao longo da historia, fíxose cultura, interpretando o patrimonio literario, artístico e cultural e valorándoo como expresión da encarnación da mensaxe cristiá en diferentes linguaxes. | Táboa de indicadores | valoración como expresión da encarnación da mensaxe cristiá | 15 |
CA1.10 Respectar as diferentes igrexas e tradicións relixiosas, coñecendo e valorando as crenzas, ritos, símbolos e principios de cada unha delas, tendo elementos de xuízo persoal que favorezan o diálogo interrelixioso. | Táboa de indicadores | Observar as tradicións relixiosas, coñecendo e valorando as crenzas, ritos, símbolos e principios de cada unha delas | 15 |
CA1.12 Elaborar unha primeira síntese da fe cristiá, subliñando a súa capacidade para o diálogo entre a fe e a razón, entre a fe e a cultura, mantendo as conviccións propias con pleno respecto ás dos outros. | Proba escrita | sintetizar a fe cristiá, mantendo as conviccións propias con pleno respecto ás dos outros. | 25 |
M.F.53
24 April 2024, 12:17 PM
4.1. Concrecións metodolóxicas (Elaborado)
Descrición
A adquisición e o desenvolvemento das competencias crave do Perfil de saída do alumnado ao termo do ensino básico, que se concretan nas competencias específicas de cada materia ou ámbito da etapa, veranse favorecidos por metodoloxías didácticas que recoñezan ao alumnado como axente da súa propia aprendizaxe. Paira iso é imprescindible a implementación de propostas pedagóxicas que, partindo dos centros de interese dos alumnos e alumnas, permítanlles construír o coñecemento con autonomía e creatividade desde as súas propias aprendizaxes e experiencias. As situacións de aprendizaxe representan una ferramenta eficaz paira
integrar os elementos curriculares das distintas materias ou ámbitos mediante tarefas e actividades significativas e relevantes paira resolver problemas de maneira creativa e cooperativa, reforzando a autoestima, a autonomía, a reflexión crítica e a responsabilidade.
Para que a adquisición das competencias sexa efectiva, ditas situacións deben estar ben contextualizadas e ser respectuosas coas experiencias do alumnado e as súas diferentes formas de comprender a realidade. Así mesmo, deben estar compostas por tarefas complexas cuxa resolución leve a construción de novas aprendizaxes. Con estas situacións búscase ofrecer ao alumnado a oportunidade de conectar e aplicar o apreso en contextos próximos á vida real. Así expostas, as situacións constitúen un compoñente que, aliñado cos principios do Deseño universal paira
a aprendizaxe, permite aprender a aprender e sentar as bases paira a aprendizaxe ao longo da vida, fomentando procesos pedagóxicos flexibles e accesibles que se axusten ás necesidades, as características e os diferentes ritmos de aprendizaxe do alumnado.
O deseño destas situacións debe supor a transferencia das aprendizaxes
adquiridas por parte do alumnado, posibilitando a articulación coherente e eficaz dos distintos coñecementos, destrezas e actitudes propios desta etapa. As situacións deben partir da formulación duns obxectivos claros e precisos que integren diversos saberes básicos. Ademais, deben propor tarefas ou actividades que favorezan diferentes tipos de agrupamientos, desde o traballo individual ao traballo en grupos, permitindo que o alumnado asuma responsabilidades persoais e actúe de forma cooperativa na resolución creativa do reto exposto. A súa posta en práctica debe
implicar a produción e a interacción verbal e incluír o uso de recursos auténticos en distintos soportes e formatos, tanto analóxicos como dixitais. As situacións de aprendizaxe deben fomentar aspectos relacionados co interese común, a sustentabilidade ou a convivencia democrática, esenciais para que o alumnado sexa capaz de responder con eficacia aos retos do século XXI.
As formulacións metodológicos desta materia fundaméntanse, globalmente, na atención personalizada ao alumnado, na diversidade de actividades, estratexias, recursos e outros métodos didácticos; no coidado do desenvolvemento emocional e cognitivo do alumnado respectando o seu ritmo evolutivo; na aprendizaxe individualizada e cooperativa; na relación das aprendizaxes coa contorna, nun enfoque competencial orientado á acción, o emprendimiento e a aplicación dos saberes.
Será necesario ter en conta as condicións persoais, sociais e culturais de todos os alumnos e alumnas paira detectar necesidades específicas e propor accións de reforzo ou ampliación, flexibilizando os procesos e garantindo a inclusión de todo o alumnado. A avaliación compréndese como parte deste proceso de ensino e aprendizaxe. A materia de Relixión Católica confire una insubstituíble responsabilidade á figura do docente cuxa intervención é esencial na xestión do proceso de ensino, tanto na súa
programación como no seu desenvolvemento e avaliación.
A didáctica da materia de Relixión Católica exposta en termos dun
currículo competencial haberá de promover o protagonismo do alumnado no seu propio proceso de aprendizaxe. Algúns dos pasos a seguir nas secuencias de aprendizaxe
son:
- Partir da experiencia concreta do alumno e a alumna, e da súa realidade
persoal, familiar, social e cultural;
- Identificar e formular con pensamento crítico os interrogantes e cuestións que suscitan estas situacións;
- Buscar, analizar e contrastar as experiencias e interrogantes, con fontes
bíblicas, o Maxisterio eclesial, o patrimonio artístico, e outras referencias do
diálogo fe-cultura;
- Elaborar respostas persoais e sociais desde a liberdade individual con pleno respecto ás ideas dos demais, contrastadas cos principios do
ensino social da Igrexa;
- Dialogar con outras cosmovisións e relixións, paira a construción da vida en sociedades plurais e democráticas baseadas no ben común;
- Comunicar con asertividad e empatía as ideas e crenzas propias utilizando con creatividade diversos linguaxes;
- Aplicar este proceso formativo na construción da identidade persoal e do proxecto vital como preparación paira a aprendizaxe paira toda a vida, e na ransformación social.
A diversidade de metodoloxías activas que se poden aplicar haberán de ter en conta os pasos deste itinerario pedagóxico e as competencias específicas, os criterios de avaliación e os saberes básicos, é dicir, as aprendizaxes esenciais desta materia.
As orientacións metodológicas e cara a avaliación programadas harmonizarán de forma coherente estas aprendizaxes que se propoñen na materia de Relixión Católica, as necesidades propias do alumnado, e os obxectivos de etapa e o perfil de saída.
M.F.53
24 April 2024, 12:19 PM
4.2. Materiais e recursos didácticos (Elaborado)
Denominación |
---|
Relixión Católica 1º ESO |
Descrición
O libro de texto segue un proxecto global pensado para que todo a alumnado aprenda, desenvolva as súas competencias e transfira ás aprendizaxes á súa vida. Conta cunha contorna virtual de aprendizaxe que facilita a relación entre alumnos e profesor e favorece un modo de aprendizaxe máis eficaz.
5.1. Procedemento para a avaliación inicial (Elaborado)
Descrición
Ao ser a Relixión unha materia de oferta obrigatoria para o centro e de libre elección para o alumnado, estes poden acceder á materia mesmo sen tela cursado con anterioridade polo que non é necesario que acrediten coñecementos previos. Con todo, tomarase información dos coñecementos do alumnado, ao comezo do curso, a través dun cuestionario con algún instrumento de gamificación.
5.2. Criterios de cualificación e recuperación (Elaborado)
Pesos na materia
Instrumentos de avaliación | UD 1 | UD 2 | UD 3 | UD 4 | UD 5 | UD 6 | UD 7 | UD 8 | Total programación |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pesos das unidades didácticas (%) | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 14 | 14 | 100 |
Proba escrita | 20 | 25 | 20 | 34 | 30 | 34 | 25 | 25 | 27 |
Táboa de indicadores | 80 | 75 | 80 | 66 | 70 | 66 | 75 | 75 | 73 |
* Criterios de cualificación
A nota de cada avaliación calcularase da seguinte forma:
30% corresponderá a unha proba escrita sobre os coñecementos tal como se reflicte no punto 3.3 desta programación.
O restante 70% repartirase do seguinte xeito:
50% corresponderá ao traballo, tanto individual como en grupos, realizado polo alumno e será medido a través de rúbricas e rexistros de control
10% corresponderá a actitude ante a aprendizaxe que valorará a participación na aula e a implicación na materia
10% corresponderá ao caderno de clase que deberá estar completo e correxido.
No boletín a nota reflíctese cun número entero polo tanto se a nota supera as 5 décimas, redondearase ao número entero superior e no caso de que non chegue ás 5 décimas,o redondeo será ao entero inferior.
A avaliación será aprobada cun 5 despois do redondeo
A nota da avaliación ordinaria calcularase facendo a media das notas reais (sen redondeo) das tres avaliacións que suporá o 90%.. O 10% restante corresponderá ás actividades que fagan os alumnos no periodo de recuperación- ampliación entre a terceira avaliación e a avaliación ordinaria.
* Criterios de recuperación
Dado que o proceso de avaliación dos alumnos é continuo, as dificultades serán detectadas con rapidez e se facilitará que o alumno se poña ao día co traballo non realizado ou cos saberes non adquiridos.
No caso de que a media das tres avaliaciones non acade a nota de 5 despois do redondeo programarase traballo de recuperación encamiñado a que o alumno supere as dificultades e poida aprobar o curso. O traballo corresponderá á parte non acadada e reflectirase na nova nota de avaliación que á súa vez fará media para a nota da avaliación ordinaria.
No periodo da terceira avaliación o traballo dos alumnos será individualizado de xeito que os alumnos que necesiten reforzo reciban axuda nas dificultades que teñan e poidan superalas.
Descrición
No caso de que haxa alumnos coa materia pendiente, elaborarase un plan de reforzo segundo o establece o artigo 51 da Orde do 8 de setembro de 2021 de atención á diversidade.
O plan será personalizado e consistirá nun caderniño físico/virtual que o alumnado deberá ir contestando ao longo do curso. As respostas revisaranse con frecuencia para detectar os posibles problemas e realizar os axustes necesarios. A a nota será a que corresponda tendo en conta que o caderniño avaliarase sobre 10 puntos.
6. Medidas de atención á diversidade (Elaborado)
Descrición
A metodoloxía da materia de Relixión Católica terá en conta os principios do Deseño Universal para a Aprendizaxe para programar propostas didácticas compostas por prácticas de aprendizaxe, ensino e avaliación que contribúan a enriquecer o proceso de desenvolvemento integral do alumnado, promovendo o seu progreso no recoñecemento da tradición relixiosa e cultural da contorna familiar e social, na adquisición de actitudes, valores e crenzas necesarios paira a súa vida persoal e en sociedade, no crecemento interior e proxecto vital, así como na expresión das súas propias emocións e experiencias de forma respectuosa e empática xerando contornas inclusivos e interculturais. Foméntanse así procesos pedagóxicos accesibles paira
todos pola diversidade de estratexias e recursos, de espazos e tempos, que se utilizan na aula e pola adaptación do currículo ás necesidades dos diferentes ritmos de aprendizaxe. No deseño das actividades desta materia terase en conta a flexibilidade do currículo, os contextos de ensino inclusivos, e a utilización de recursos accesibles. A adecuada resposta educativa a todos os alumnos concíbese a partir do principio de inclusión, entendendo que unicamente dese modo garántese o desenvolvemento de todos, favorécese a equidad e contribúese a unha maior cohesión social. A atención á diversidade é una necesidade que abarca a todas as etapas educativas e a todos os alumnos. É dicir, trátase de contemplar a diversidade dos alumnos como principio e non como una medida que corresponde ás necesidades duns poucos.
Nos materiais do curso inclúese propostas de atención á diversidade para todos os contidos.
En cumprimento do artigo 52 da orde 8 de setembro 2021 de atención á diversidade, Elaborarase un plan espécifico personalizado para os alumnos que deban permanecer un ano máis no mesmo curso que incida nas dificultades detectadas no curso anterior.
M.F.53
23 June 2024, 6:01 PM
A Educación Secundaria Obrigatoria organízase de acordo cos principios de educación común e de atención á diversidade do alumnado. As medidas de atención á diversidade nesta etapa estarán orientadas a responder as necesidades educativas concretas do alumnado e ao logro dos obxectivos da Educación Secundaria Obrigatoria e a adquisición das competencias correspondentes e non poderán, en ningún caso, supoñer unha discriminación que lles impida alcanzar devanditos obxectivos e competencias e a titulación correspondente. Nesta etapa prestarase unha atención especial á adquisición e o desenvolvemento das competencias e fomentarase a correcta expresión oral e escrita e o uso das matemáticas. A fin de promover o hábito da lectura, dedicarase un tempo á mesma na práctica docente de todas as materias.
A metodoloxía da materia de Relixión Católica terá en conta os principios do Deseño Universal para a Aprendizaxe para programar propostas didácticas compostas por prácticas de aprendizaxe, ensino e avaliación que contribúan a enriquecer o proceso de desenvolvemento integral do alumnado, promovendo o seu progreso no recoñecemento da tradición relixiosa e cultural da contorna familiar e social, na adquisición de actitudes, valores e crenzas necesarios para a súa vida persoal e en sociedade, no crecemento interior e proxecto vital, así como na expresión das súas propias emocións e experiencias de forma respectuosa e empática xerando contornas inclusivas e interculturais. Foméntanse así procesos pedagóxicos accesibles para todos pola diversidade de estratexias e recursos, de espazos e tempos, que se utilizan na aula e pola adaptación do currículo ás necesidades dos diferentes ritmos de aprendizaxe. No deseño das actividades desta materia terase en conta a flexibilidade do currículo, os contextos de ensino inclusivos, e a utilización de recursos accesibles para a adecuada resposta educativa a todos os alumnos concíbese a partir do principio de inclusión, entendendo que unicamente dese modo garántese o desenvolvemento de todos, favorécese a equidade e contribúese a unha maior cohesión social. A atención á diversidade é unha necesidade que abarca a todas as etapas educativas e a todos os alumnos. É dicir, trátase de contemplar a diversidade das alumnas e alumnos como principio e non como unha medida que corresponde ás necesidades duns poucos. En cumprimento do artigo 52 da orde 8 de setembro 2021 de atención á diversidade, Elaborarase un plan espécifico personalizado para os alumnos que deban permanecer un ano máis no mesmo curso que incida nas dificultades detectadas no curso anterior.
En canto ás medidas de atención á diversidade, debemos ter en conta á hora de levar a cabo esta programación por un lado as medida ordinarias, así como as medidas extraordinarias, as cales se poñerán en funcionamento unha vez esgotadas as ordinarias. Así, entre as medidas ordinarias hai que ter en conta á adecuación desta programación ás características do centro e do alumnado. Por outro lado, levaranse a cabo reforzos educativos con aquel profesorado con dispoñibilidade horaria, ademais de programas de habilidades sociais para traballar a autoestima ou a empatía, o que facilitará o traballo en equipo. Por último, en canto as medidas ordinarias hai que destacar o programa de enriquecemento curricular para aquel alumnado con altas capacidades. Por outra banda, entre as medidas extraordinarias podemos atopar: adaptacións curriculares, agrupamentos flexibles, apoio do profesorado especialista en pedagoxía terapéutica ou audición e linguaxe, a flexibilización no período de escolarización, así como alumnado que no poida acudir ao centro educativo por circunstancias diversas ou unha atención educativa domiciliaria ou hospitalaria. Tendo en conta esta información sobre as medidas de atención á diversidade, levaranse a cabo aquelas que se correspondan coa diversidade da aula, como poden ser as seguintes: - Mellorar os hábitos de estudio e as técnicas de aprendizaxe do alumnado, potenciando a adquisición das competencias a través da realización de esquemas, mapas conceptuais, resumos etc. - Desenvolver as capacidades do alumnado tendo en conta as súas características e circunstancias familiares, como poden ser: a adaptación de medios, o uso da axenda escolar, adaptación dos tempos na realización de probas ou tarefas, uso de imaxes, aplicacións dixitais. - Realizar actividades de reforzo para aquel alumnado que non conseguiu adquirir os contidos traballados, como poden ser o uso de imaxes ou apoios visuais. - Deseñar actividades de ampliación para aquel alumnado que xa adquiriu os contidos, a través da relación de tarefas de aprendizaxe integradas que aborden contidos de outras materias, afondando nos coñecementos adquiridos. - Levar a cabo actividades complementarias, as cales amplían os aspectos curriculares, como poden ser as saídas a centros de culto, visitas a museos, exposicións, charlas formativas, etc. - Establecer colaboracións con outras institucións (Igrexa, Concello, Deputación, organizacións sen ánimo de lucro) como poden ser o emprego dos materiais aportados por fundacións como Cáritas, Mans Unidas... - Participar en plans e programas da Consellería de Educación e outras entidades, algúns exemplos pode ser o Plans Proxecta+, entre outros.
M.F.53
23 June 2024, 6:11 PM
Ensinanza | Nome da área/materia/ámbito | Curso | Sesións semanais | Sesións anuais |
---|---|---|---|---|
Educación secundaria obrigatoria | Relixión católica | 4º ESO | 1 | 35 |
Versión
Estado
Secuencia | Título | Descrición | Duración |
---|---|---|---|
1 | Qué son as relixións? | O punto de partida é o cómic «Buda e a súa procura do sentido á vida» para iniciar un diálogo sobre coñecementos previos. Desde este centro de interese desenvólvese o contido vertebrador da unidade: «As relixións universais»; as súas características e comparación coa relixión cristiá. | 5 |
2 | Qué é a experiencia relixiosa? | O punto de partida é o cómic «As experiencias de Santa Magdalena Sofía Barat» para iniciar un diálogo sobre coñecementos previos. Desde este centro de interese desenvólvese o contido vertebrador da unidade: «A experiencia relixiosa e cristiá»; que é a experiencia humana, relixiosa e cristiá; a experiencia relixiosa de Jesús de Nazaret, e a plenitude da experiencia relixiosa. | 4 |
3 | Qué son a autoridade e verdade para a Igrexa? | O punto de partida é o cómic «A autoridade e a verdade na novela 1984» para iniciar un diálogo sobre coñecementos previos. Desde este centro de interese desenvólvese o contido vertebrador da unidade: «A verdade e a autoridade para a Igrexa»; ensinos da Biblia sobre a autoridade; a autoridade de Jesús de Nazaret; e, verdades que achega a Igrexa católica. A partir destas experiencias e contidos motívase a aprendizaxe competencial do alumnado, que se complementa co relato bíblico «Susana, Daniel e os dous xuíces», «O valor e virtude da sinceridade» e a celebración «Celebro o dicir a verdade». | 4 |
4 | Qué é o sacramento do matrimonio? | O punto de partida é o cómic «O amor eterno dunha parella» para iniciar un diálogo sobre coñecementos previos. Desde este centro de interese desenvólvese o contido vertebrador da unidade: «O sacramento do Matrimonio»; as súas características e ritos; a misión dos sacramentos de servizo; e como mellorar a familia e o matrimonio. A partir destas experiencias e contidos motívase a aprendizaxe competencial do alumnado, que se complementa co relato bíblico «As vodas de Caná», «O valor e virtude do compromiso de parella» e a celebración «Celebro a fidelidade». | 4 |
5 | Qué é a moral católica da sexualidade? | O punto de partida é o cómic «O amor de parella na historia e lenda de San Valentín» para iniciar un diálogo sobre coñecementos previos. Desde este centro de interese desenvólvese o contido vertebrador da unidade: «A moral católica da sexualidade»; as súas características en relación entre Cristo, a Igrexa e a moral cristiá; e os seus principios éticos e comportamentos morais. A partir destas experiencias e contidos motívase a aprendizaxe competencial do alumnado, que se complementa co relato bíblico «Canto ao amor cristián», «O valor e virtude do amor» e a celebración «Celebro o namoramento». | 4 |
6 | Cómo crean os cristiáns a civilización do amor? | O punto de partida é o cómic «Como a cantante Rozalén constrúe un mundo mellor». Desde este centro de interese desenvólvese o contido vertebrador do taller: «Os cristiáns e a civilización do amor»; a misión de la Iglesia no mundo; a civilización do amor; e, accións de la Iglesia por crear a civilización do amor. Desde estas experiencias e contidos motívase a aprendizaxe competencial do alumnado, que se complementa co relato bíblico «O ceo novo e a terra nova», a investigación «Que son as virtudes cardinales e os pecados capitais?», «O valor e virtude da responsabilidade» e a celebración «Celebro a amabilidade». | 4 |
7 | Qué é a moral católica da vida pública? | O punto de partida é o cómic «O compromiso político da beata Hildegarda Burjan». Desde este centro de interese desenvólvese o contido vertebrador do taller: «A moral católica da vida pública»; o servo de Yhavéh na Biblia; o Mesías sufriente e o Fillo de Dios; diferenzas do Mesías sufriente e o Mesías político; e, as características, principios éticos e comportamentos cristiáns da moral dos católicos sobre a vida pública. Desde estas experiencias e contidos motívase a aprendizaxe competencial do alumnado, que se complementa co relato bíblico «A historia do rei Saúl», a investigación: «Que expresa a relixiosidade popular en Semana Santa?», «O valor e virtude do compromiso social» e a celebración «Celebro o sentido do sufrimento». | 5 |
8 | Cómo colaborar na misión de Xesús? | O punto de partida do taller é o cómic «A vida de Carlo Acutis, o primeiro beato influencer». Desde este centro de interese desenvólvese o contido vertebrador do taller: «Colaborar na misión de Jesús de Nazaret»; o significado da chamada na Biblia; a quen chamou Jesús; quen actualizan a chamada e misión de Jesús. | 5 |
8.1. Procedemento para avaliar o proceso do ensino e a practica docente cos seus indicadores de logro
Ademáis dos citados indicadores de logro, poderase incluir:
Se a programación se axústa ao marco normativo curricular estatal e autonómico e ao currículo de Relixión; se a estrutura da situación de aprendizaxe inclúe todos os elementos formais; se está adaptada ás características do centro e do grupo; se vincula este curso co perfil de saída, os descriptores operativos e obxectivos de cada etapa; se se tivo en conta a diversidade do alumnado en canto a capacidades, distintos niveis cognitivos, ritmos e estilos de traballo, habilidades, estilos de aprendizaxe: se se planificou a partir dos criterios de avaliación que establece o currículo utilizando en cada secuencia aqueles saberes que permitían progresar na adquisición da correspondente competencia específica; se tivo en conta os descriptores operativos das competencias crave e buscou o diálogo curricular con outras materias; si é adecuada aos criterios de avaliación.
Se como profesor ou profesora reflexionei e avaliei a miña labor docente durante todo o desenvolvemento da situación de aprendizaxe, realizando modificacións (nas tarefas, nos contidos, na metodoloxía) cando foi necesario; se utilicei variadas ferramentas de avaliación ao longo da tarefa (rúbricas, observación, probas escritas ou orais); se tiven en conta os criterios de cualificación acordados e difundidos e se estes criterios van referidos non só a resultados de probas senón ao logro de competencias.
M.F.53
23 June 2024, 6:19 PM
* Descrición
Realizarase o seguemento a través da aplicación Proens, farase na medida do posible, ao remate de cada situación de aprendizaxe, asegurando que se completou ao finalizar o trimestre. Os datos recollidos no seguemento permitirán tomar decisións cara á programación do seguinte curso académico.
M.F.53
23 June 2024, 6:21 PM
Descrición |
---|
Coa incorporación da materia de Relixión ao currículo de Educación Secundaria Obrigatoria, a lexislación educativa en España é coherente coa Declaración Universal dos Dereitos Humanos de 1948, que recoñece o dereito de todos a un tempo educación integral e o dereito preferente das familias para elixir o tipo de educación que haberá de darse aos seus fillos e fillas. Estes dereitos e liberdades fundamentais están así recoñecidos no Pacto Internacional de Dereitos Económicos, Sociais e Culturais de 1966 e a Carta de Dereitos Fundamentais da Unión Europea do 2000. A LOMLOE, ademais, no primeiro apartado do seu primeiro artigo, asegurou o cumprimento efectivo dos dereitos da infancia segundo o establecido na Convención sobre os Dereitos do Neno. Son referencias básicas do dereito internacional ratificadas polo Estado español. Cúmprese así o establecido na Constitución española de 1978 no seu Título primeiro sobre dereitos e liberdades fundamentais, no referido á liberdade relixiosa e o dereito á educación. |
Neste marco, o ensino da Relixión Católica proponse como materia curricular de oferta obrigatoria para os centros escolares e de libre elección para as familias. Forma parte da proposta educativa necesaria para o pleno desenvolvemento da personalidade dos alumnos e alumnas. Coa súa identidade e natureza, a materia de Relixión Católica, en liña cos fins propios da Educación Secundaria Obrigatoria, favorece o proceso educativo do alumnado, contribuíndo á súa formación integral e ao pleno desenvolvemento da súa personalidade. Propón, especificamente, contribuír á maduración do proxecto persoal e profesional, con liberdade e responsabilidade, en diálogo coa antropoloxía cristiá e os seus principios e valores sociais. Responde á necesidade de comprender criticamente e mellorar creativamente nosa tradición cultural, as súas expresións e significado, en contextos plurais e diversos. E complementa a necesaria educación en valores humanos e cristiáns que orienta o despregamento do proxecto vital que aspira á súa realización persoal e á súa inserción social nos ámbitos propios da vida adulta. |
A materia de Relixión Católica na escola caracterízase polas súas contribucións educativas expostas en liña cos obxectivos, fins e principios xerais e pedagóxicos do conxunto da etapa, tamén coas competencias clave. Coas aprendizaxes do currículo, inspirados na antropoloxía cristiá, enriquécese o proceso formativo do alumnado, se así o elixiron as súas familias: accédese a aprendizaxes culturais propios da tradición relixiosa e da contorna familiar que contribúen a madurar a identidade persoal; a aprendizaxes de hábitos e valores, necesarios para a vida individual e social; e a aprendizaxes vitais que dan sentido humano e cristián á vida e forman parte do necesario crecemento interior. Estas achegas do currículo de Relixión Católica, á luz da mensaxe cristiá, responden a un compromiso de promoción humana coa inclusión de todos, fortalecen o poder transformador da escola e supoñen unha contribución propia ao perfil de saída do alumnado ao termo do ensino básico. |
O currículo da materia de Relixión Católica é resultado dun fecundo diálogo da Teoloxía, fonte epistemolóxica que proporciona os saberes básicos esenciais para unha formación integral na escola inspirada na visión cristiá da vida, con outras fontes curriculares, especialmente a psicopedagóxica, que orientan o necesario proceso educativo na Educación Secundaria Obrigatoria. O deseño curricular da materia de Relixión Católica tivo en conta o contexto global que está vivindo a educación nas primeiras décadas do século XXI: dialogou co marco europeo de educación nas súas competencias clave de 2018 e quere integrarse no seu horizonte de 2025, deixouse interpelar pola sensibilidade dos obxectivos de desenvolvemento sostible e a cidadanía global e intercultural, e tivo en conta a oportunidade de reimaxinar os futuros da educación priorizando o aprender a ser e a vivir con outros. Á vez, deixouse afectar polos compromisos do Pacto Educativo Global, promovido pola Igrexa católica, que subliña a centralidade da persoa nos procesos educativos, escóitaa das novas xeracións, a acollida de todas as realidades persoais e culturais, a promoción da muller, a responsabilidade da familia, a educación para unha nova política e economía e o coidado da casa común. Especialmente, o currículo de Relixión Católica ábrese ás iniciativas eclesiais da Misión 4.7, sobre a ecoloxía integral, e do Alto Comisionado para a Fraternidade Humana conformado por diversas relixións para construír a casa común e a paz mundial. Desta maneira, o ensino da relixión católica, mantendo a súa peculiaridade e a esencia do diálogo fe-cultura e fe-razón que a caracterizou na democracia, acolle os signos dos tempos e responde os desafíos da educación neste século XXI. |
A estrutura do currículo de Relixión Católica intégrase no marco curricular da LOMLOE e é análoga ás das outras áreas e materias escolares, contribuíndo como estas a o desenvolvemento das competencias clave a través dunha achega específica. É un currículo aberto e flexible para facilitar a súa programación nas diferentes contornas e centros educativos. |
Exponse, en primeiro lugar, os seis obxectivos propios da área de Relixión Católica. Son comúns para todas as etapas, propoñen gradualmente aprendizaxes de carácter cognitivo, instrumental e actitudinal; e permiten o desenvolvemento das competencias clave. Algúns obxectivos están centrados na formación da identidade persoal, cultivan as dimensións emocionais e afectivas e promoven que cada alumno e alumna conforme con autonomía, liberdade e empatía o seu proxecto vital, inspirado pola antropoloxía cristiá. Outras subliñan a dimensión social e cultural, necesaria para o despregamento da personalidade individual e a construción responsable e creativa das contornas socioculturais desde a mensaxe cristiá de inclusión e fraternidade. E outras propoñen a visión cristiá da vida, o coñecemento de Xesucristo e da Iglesia, e contribúen a unha síntese da fe cristiá capaz de dialogar con outros saberes e disciplinas escolares. |
En segundo lugar, propóñense os criterios de avaliación que están directamente relacionados cos obxectivos. |
En terceiro lugar, propóñense os saberes básicos necesarios para alcanzar a proposta formativa da área de Relixión Católica. Estes saberes, que derivan especificamente do diálogo da Teoloxía e a Pedagoxía, constitúen os coñecementos, destrezas e actitudes necesarios para o logro dos obxectivos. |
No currículo, os saberes básicos preséntanse organizados en tres bloques. O primeiro bloque vira en torno ao descubrimento da vida e da autonomía persoal, á luz da mensaxe cristiá, que se enriquece con valores de liberdade, responsabilidade, comunicación das emocións e ideas propias. O segundo bloque expón o coñecemento da contorna, o encontro cos outros e o coidado dun mesmo e dos demais para crecer en harmonía e comuñón. O terceiro bloque facilita a comprensión da tradición social e a identidade cultural para aprender a vivir con outros, a respectala natureza, construír contornas inclusivas e diversas e construír a casa común. Todos os saberes exponse cun sentido aberto para facilitar a súa adaptación ao contexto. |
Finalmente, as orientacións metodolóxicas e para a avaliación da materia de Relixión Católica establecen unha proposta didáctica en liña coas outras materias da etapa e as situacións de aprendizaxe. A súa programación constitúe unha oportunidade para incorporar as realidades máis próximas dos centros educativos e da contorna, para expor a programación didáctica da materia de Relixión Católica en proxectos e ámbitos interdisciplinares. As propostas metodolóxicas de aprendizaxe cooperativa, de aprendizaxe-servizo e aprendizaxe baseado en proxectos facilitarán un acceso máis inclusivo e universal á aprendizaxe. |
M.F.53
23 June 2024, 6:22 PM
Obxectivos da materia
Identificador | Obxectivo | Descrición |
---|---|---|
OBX1 | Identificar, valorar e expresar os elementos crave da dignidade e identidade persoal a través da interpretación de biografías significativas, para asumir a propia dignidade e aceptar a identidade persoal, respectar a dos outros, e desenvolver con liberdade un proxecto de vida con sentido. | A valoración da dignidade e identidade persoal implica o descubrimento en diversas situacións vitais de todas as dimensións humanas (emocións, sentimentos, afectos, desexos, ideais, limitacións), da súa natureza social e da súa capacidade transcendente. Supón identificar e comprender as propias experiencias, as raíces familiares e culturais, a interdependencia respecto dos demais e da Creación, aprender a xestionar os sentimentos e a propia identidade e ser capaz de expresalos utilizando diversas linguaxes. Implica o descubrimento da experiencia espiritual e relixiosa como parte da vocación humana, tamén a dimensión estética e a capacidade creativa para expresar o proxecto vital. No desenvolvemento deste obxectivo desempeña un papel esencial o descubrimento da interioridade, a responsabilidade, a vulnerabilidade e o contraste con outras situacións vitais, en particular coa visión cristiá da persoa e da vida, por exemplo, a través de personaxes e relatos significativos da contorna e da tradición cristiá, sobre todo a través do achegamento aos principais relatos bíblicos tendo como referencia a Xesús de Nazaret. O logro deste obxectivo supón desenvolver integralmente a autonomía e identidade persoal. Implica afrontar positivamente as experiencias persoais e sociais asumindo as responsabilidades das súas decisións; adquirir hábitos saudables de vida e de consumo responsable; e construír un proxecto vital que inclúa valores en relación co benestar propio, o coidado de si mesmo e dos demais, así como as relacións coa natureza. |
OBX2 | Valorar a condición relacional do ser humano, desenvolvendo destrezas e actitudes sociais orientadas á xustiza e á mellora da convivencia tendo en conta o maxisterio social da Iglesia, para aprender a vivir con outros e contribuír á fraternidade universal e a sustentabilidade do planeta. | O recoñecemento da dimensión social e cidadá, como condición relacional do ser humano, e a súa natureza social, como a responsabilidade cidadá que posibilita cooperar plenamente na vida social e cívica, son os obxectos esenciais deste obxectivo de Relixión Católica. Trátase de recoñecer a dignidade humana, asumindo os dereitos que conlevan deberes e responsabilidades propios da vida en sociedade, expresados universalmente nos dereitos humanos. O desenvolvemento deste obxectivo implica aprender a xestionar a propia autonomía persoal, coas súas ideas e toma de decisións, coas doutras persoas e grupos, coa familia, con outras contornas sociais e culturais; supón apreciar a diversidade relixiosa, asumindo o exercicio da identidade persoal nas relacións e vínculos con outros, participando e interactuando con actitudes de respecto, empatía, altruísmo, perdón e misericordia, tendo en conta a importancia da linguaxe e a comunicación. Este desenvolvemento competencial facilita a asertividade, a participación na toma de decisións comunitarias, na resolución pacífica e positiva de conflitos, creando contornas de interdependencia, solidariedade interxeracional, ecodependencia, diversidade, igualdade, e pluralidade de visións e identidades; busca a amizade social. A materia de Relixión Católica, que se desenvolve en liña con estas finalidades sociais da escola e os seus valores, propón as crenzas relixiosas que, á luz dos principios xerais do maxisterio social da Iglesia, promóvenos e fundamentan. A harmonía entre as virtudes sociais e as conviccións persoais que propón a cosmovisión cristiá contribúe á plena realización humana; esta coherencia fomenta a realización persoal e social, por tanto, o ben común. |
OBX3 | Asumir os desafíos da humanidade desde unha perspectiva inclusiva recoñecendo as necesidades individuais e sociais, discerníndoos coas claves do Reino de Deus, para implicarse persoal e profesionalmente na transformación social e o logro do ben común. | A proposta da dignidade humana realizada no desenvolvemento integral de cada persoa e no seu proxecto vital, expresado en todo o seu potencial social de relacións, vínculos e pertenzas, pode completarse aínda cunha inspiración de plenitude que o cristianismo explica coa expresión Reino de Deus. É dicir, cremos que Deus ten un proxecto de comuñón para a humanidade, anunciado en Xesucristo: a superación do mal e da morte, a construción da casa común, a fraternidade universal, a inclusión de todos e cada un dos seres humanos nun ámbito de vida e de humanidade plena. Un horizonte que plenifica a proposta dos obxectivos de desenvolvemento sostible. Con este desenvolvemento transcendente e teolóxico, tanto a dimensión persoal como a social alcanzan unha plenitude completa e eterna. Por iso, esta crenza pode fundamentar e motivar os proxectos vitais, a xustiza e a paz e o ben común. En canto aos coñecementos, a antropoloxía cristiá, coa súa proposta escatolóxica, constituirá a inspiración dos saberes básicos que conleva este obxectivo. O desenvolvemento deste obxectivo asume como propias todas as situacións de exclusión ou pobreza, de violencia ou inxustiza, de desigualdade entre homes e mulleres, para propoñer a erradicación deses problemas coa esperanza radical do ben común que expresa o Evanxeo. Isto supón educar a mirada e a contemplación da realidade, a nivel local e global, para percibir as consecuencias do propio comportamento, coa responsabilidade de facernos cargo do sufrimento, para promover unha compaixón activa e procesos de coidado, persoais e sociais. É preocupación esencial deste obxectivo identificar as situacións de exclusión, marxinación, inxustiza ou violencia, comezando polas nosas contornas e ampliando a mirada ata o global, para propoñer oportunidades de inclusión ás persoas máis necesitadas desde a esperanza cristiá. |
OBX4 | Interpretar e admirar o patrimonio cultural nas súas diferentes expresións, recoñecendo que son portadoras de identidades e sentido, apreciando como o cristianismo se ha encarnado en manifestacións diversas, para desenvolver sentido de pertenza, participar na construción da convivencia e promover o diálogo intercultural no marco dos dereitos humanos. | A comprensión e a admiración da forma na que as ideas e o significado exprésanse nas distintas culturas, a través das artes e outras manifestacións sociais, artísticas, éticas e culturais, implica esforzarse por comprender, desenvolver e expresar as ideas propias cun sentido de pertenza á sociedade; tamén supón o enriquecemento da identidade a través do diálogo intercultural. É dicir, propoñémonos comprender e apreciar as diversas manifestacións artísticas da nosa cultura, tanto na súa expresión como no seu significado, para alcanzar un coñecemento máis completo da historia da humanidade e enriquecer con todas as civilizacións a construción das identidades persoais e sociais do noso tempo, con sentido crítico e construtivo. O desenvolvemento deste obxectivo de Relixión Católica implica complementar o desenvolvemento da autonomía persoal e social con todas as posibilidades das culturas, tanto no seu patrimonio histórico como na súa construción actual. Por tanto, supón o desenvolvemento do sentido crítico para a súa interpretación e da creatividade como posibilidades de despregamento do proxecto vital que tamén se desenvolve necesariamente en identidades culturais e o seu correspondente sentido de pertenza. E supón unha aprendizaxe que promove a liberdade de expresión, o respecto e a admiración pola diversidade cultural en todas as súas expresións e linguaxes audiovisuais e o diálogo intercultural. O logro deste obxectivo implica alcanzar o desenvolvemento da súa autonomía persoal que poderá desenvolverse en contextos culturais propios e diversos. O logro deste obxectivo proporciona non só a adecuada comprensión da cultura, senón tamén a súa corresponsabilidade interxeracional que require liberdade de expresión, actitude colaborativa, sentido crítico e creatividade. |
OBX5 | Recoñecer e apreciar a propia interioridade, a experiencia espiritual e relixiosa, presente en todas as culturas e sociedades, comprendendo a experiencia de personaxes relevantes e valorando as posibilidades do relixioso, para discernir posibles respostas ás preguntas sobre o sentido da vida, e favorecer o respecto entre as diferentes tradicións relixiosas. | O recoñecemento e aprecio da dimensión espiritual propia da natureza humana, manifestada nas emocións, afectos, símbolos e crenzas, constitúe o obxecto esencial deste obxectivo de Relixión Católica. Relacionado co proceso educativo da competencia persoal, no descubrimento de todas as dimensións humanas, proponse coidar expresamente a educación no silencio, as emocións e os sentimentos desta experiencia de interioridade e espiritualidade, o cultivo da admiración, así como a súa expresión nas diversas linguaxes. Este desenvolvemento espiritual e moral é un dereito de todos os nenos e nenas, como se recoñece no artigo 27 da Convención sobre os Dereitos do Neno, que tamén protexe a responsabilidade primordial dos pais e nais no proceso educativo, así como a responsabilidade dos Estados para garantir o dereito de todo neno e nena a un nivel de vida adecuado para o seu desenvolvemento físico, mental, espiritual, moral e social. O desenvolvemento deste obxectivo de Relixión Católica, como no caso do obxectivo persoal, inclúe a educación da interioridade e o espertar espiritual no desenvolvemento da autonomía e identidade persoal e o descubrimento da relación con Deus. Será propio da perspectiva cristiá propoñer, desde a cristoloxía, a experiencia relixiosa como oportunidade para o desenvolvemento de todas as dimensións do ser humano. Neste obxectivo desempeña un papel esencial o coñecemento de experiencias relixiosas de personaxes relevantes da Biblia, así como de textos doutras tradicións relixiosas relixións, valorando as posibilidades persoais, familiares, sociais e culturais do relixioso como posibilidade para discernir posibles respostas ás preguntas sobre o sentido da vida, e favorecer o diálogo e o respecto da diversidade relixiosa. |
OBX6 | Identificar e comprender os contidos esenciais da Teoloxía cristiá, contemplando e valorando a contribución da tradición cristiá á procura da verdade, para dispoñer dunha síntese do cristianismo que permita dialogar con outras tradicións, paradigmas e cosmovisións. | A comprensión da mensaxe central do Evanxeo, así como os doutras tradicións relixiosas, facilita o diálogo intercultural e a convivencia na diversidade. Esta pluralidade require que os desenvolvementos da autonomía persoal exérzanse con plena liberdade e con san exercicio do sentido de pertenza, ambos os necesarios no pleno desenvolvemento da personalidade que propoñemos. A identificación das relixións, en contextos de pluralidade, máis aló do primeiro coñecemento das súas crenzas e expresións, achega oportunidades de contraste e discernimento que, con sentido crítico, pode contribuír ao desenvolvemento do propio proxecto vital. O desenvolvemento deste obxectivo de Relixión Católica achega os saberes básicos para un achegamento crítico e consciente ás crenzas e os valores propios da fe cristiá, facilitando o diálogo con outras materias escolares. O coñecemento de Xesucristo, a Historia da Salvación e a Igrexa serán aprendizaxes esenciais no desenvolvemento deste obxectivo. O logro deste obxectivo prepara para o diálogo espiritual, intelectual e existencial entre a fe e a razón, entre a fe e a cultura, desenvolve o diálogo intercultural e dispón para a vida en contextos de pluralidade, mantendo as conviccións e crenzas propias con pleno respecto ás dos outros. |
Comentarios